Hopp til innhold

Aass med nye rekorder i 2019

Vi har for første gang bikket 30 millioner liter produsert vare, forteller Christian Aass, daglig leder i Norges eldste bryggeri. 

Aass bryggeri har økt jevnt og trutt de siste årene, og i 2019 hadde bryggeriet en omsetning på 375 millioner kroner før avgift og tett innpå 1 mrd inkl avgift. Det har gått oppover og er en ny rekord.

Aass Juleøl – landets mest solgte i 2019
Den tradisjonelle juleølen på 4,7% ble også i 2019 det mest solgte juleølet i dagligvarehandelen i hele landet. Juleølen har gjort seg bemerket på smak i mange hjem, og er nå en stor del av juletradisjonene til det norske folk. Dette er et resultatet av at Aass år etter år har holdt på en uendret og gjennomarbeidet resept av høy kvalitet.

Med stort fokus på bærekraft
Investeringer på bryggeriet har også vært en viktig faktor som ført til reduserte produksjonskostnader. Nye tekniske forbedringer har ført til at bryggeriet bruker mindre energi og råvarer som gir gevinst over tid. Vi har aldri før brukt mindre energi per produserte enhet, noe som gjør godt for miljøet, sier Christian, og legger til at bryggeriet fortsetter med stort fokus på forbedringer i fremtiden også.

Lykkes med å følge med på trender i markedet
Produktutvikling og nye idèer legges stor vekt på innenfor bryggeriets fire vegger. Trender i markedet er av stor prioritet, og et eksempel på det er nyheten Pinta. Pinta ble lansert i 2019 og er et lyst og lettdrikkelig meksikansk øl. Produktet har nå blitt det fjerde største produktet til Aass. Trendene fornyes hele tiden, og vi ser at vi i den siste perioden har lykkes med å produsere øl med mindre gluten og færre kalorier. Aass pils er likevel bryggeriets mest solgte produkt og fremdeles brygget etter tysk-tsjekkisk tradisjon.

Personvern og cookies